Нехитрі розрахунки показують, що вартість річного абонемента у фітнес-клуб порівнянна з вартістю велосипедного тренажера. Ще трохи інвестицій в турнік в дверному отворі і тоді про спітнілі качалки, де на велосипедистів дивляться з неприхованою зневагою, можна зовсім забути. Турнік у мене вже є, настав час і для велосипедного тренажера.

Вибирати між різними виробниками довго не довелося - голландська компанія Tacx давно відома своїми велостанке. Той же Сергій Курдюков на верстаті Tacx тренується, та й багато команд в професійному пелетоне використовують ці тренажери для розминки. Ціна такої популярності - 12 моделей Tacx, серед яких сам чорт ногу зломить

 

Принцип роботи велосипедного верстата

Місцем кріплення велосипеда в верстаті є вісь заднього колеса. В комлекті з верстатом приходить спеціальний ексцентрік з металевими гайками, які точно лягають в стакани затискних муфт.

До заднього колеса знизу притискається валик елетромагнітного гальмівного пристрою або електромотора. На бюджетних моделях, до яких можна віднести лінійку тренажерів Blue і верстати Satori, Booster, Flow, i-Flow і i-Vortex, - встановлені електромагнітні гальма. На більш дорогих моделях - Bushido, i-Genius використовують електромагнітні мотори.

 

Валик тренажера так само з'єднаний з масивним маховиком, який виступає в ролі інерційного тіла і згладжує реакцію електромагнітного гальма на зміни в швидкості обертання колеса. Роль маховика полягає і в тому, щоб накопичувати і симулювати кінетичну енергію поступального руху, якій, звичайно ж, не може бути на стаціонарному тренажері.

Крива швидкості-потужності і недоліки електромагнітних гальм з постійними магнітами

В основі роботи електромагнітних гальм лежить принцип індукційних струмів, які, згідно з правилом Ленца, спрямовані таким чином, щоб мінімізувати причини їх виникнення - змінне зовнішнє магнітне поле.

 

Заднє колесо велосипеда обертає металевий валик з диском, поруч з яким розташований магніт. Під час обертання диска магнітне поле змінюється, що призводить до появи індукційних струмів. Напрямок цих струмів таке, що при взаємодії із зовнішнім магнітним полем, сили діють на струми, намагаються уповільнити обертання диска, а отже і велосипедного колеса.

Як джерело магнітного поля можна використовувати постійні або електро магніти.

У випадку з постійними магнітами, які можна знайти на моделях Blue, Satori і Booster, "опір" верстата контролюється відстанню між магнітом і обертовим диском. На практиці це означає, що дискретні позиції важеля управління будуть переміщати диск по відношенню до магніту.

Безумовною перевагою постійних магнітів є те, що верстати на їх основі можуть працювати абсолютно автономно - без підключення до електромережі. Серед недоліків варто відзначити характерну лінійну залежність потужності від швидкості, яку демонструють гальма на основі таких магнітів

 


У реальному житті, крива швидкості-потужності носить нелінійний характер, де основним джерелом нелінійності є доданок пропорційне кубу швидкості - опір вітру. Я промоделювати дві кривих: для велосипедиста, який їде по рівнині і для велосипедиста, який піднімається в 8% підйом. Параметри для моделі, такі як маса велосипедиста, опору кочення, фронтальна площа велосипедиста і коефіцієнт аеродинамічного опору, я взяв середніми по палаті, тому на абсолютні значення в Ватах дорівнювати не варто, але принципове поведінка кривої буде знайоме кожному вело любителю - переходячи кордон 30 км / годину на рівнині, для подальшого збільшення швидкості, велосипедисту потрібно більше енергії, ніж коли швидкість була 25 км / год. Для велосипедиста, який їде в гору, "рубіж нелінійності" починається пізніше, але теж має значення.

Залежності потужності від швидкості для моделі Satori, показані на графіку поруч з тим, що вважав я. В англомовному інтернеті "електромагнітні" криві критикують кажучи, що magnetic brakes are not progressive.

На практиці змусити бюджетні тренажери Tacx поводитися нелінійно досить просто - швидкість обертання колеса регулюються перемикачем передач на велосипеді, а перемикач Tacx, в цьому випадку, буде переводити з однієї кривої швидкості-потужності на іншу

 

Тренажери з електромагнітами і примітивним інтелектом

Велотренажери Flow, i-Flow, i-Vortex оснащені електромагнітами, де опір контролюється струмом через магнітну котушку. Завдяки тому, що сила струму може змінюватися безперервно, на таких верстатах можна тренуватися в режимі "постійної потужності", де опір гальма змінюється в залежності від швидкості обертання коліс. Функція ерготреніровок дозволяє позиціонувати верстати Flow, як ерготренажери (ergotrainers).

 

Режим, при якому опір верстата можна вибирати дискретно теж доступний і, в цьому випадку, тренування буде мало відрізнятися від тієї, яку пропонують Blue, Satori

Під час тренування на екран панелі управління будуть виводитися параметри швидкості і потужності. Для зчитування пульсу і каденса доведеться купити периферійні пристрої, які сумісні з протоколом Tacx, так як ANT + не підтримується.

З технічної точки зору головним недоліком Flow є необхідність постійного підключення до електромережі. Для тих, кому лише зиму пережити - це не проблема, але захопленим спортсменам хотілося б мати можливість брати з собою верстат для розігріву перед гонкою.

 

Розумний і автономний тренажер з моторчиком

Відсутність автономності було вирішено в моделі ерготренажера Bushido. Електромагнітні гальма замінили на електромагнітний мотор з контрольованим через комп'ютер маховиком.

Електромагнітний мотор так само став виконувати функції генератора енергії, який живить всю систему, крім мінікомп'ютера - останній живиться від батарейок.

 

Мінікомп'ютер теж став "розумнішими" у порівнянні з тим, що можна знайти на Flow. Тепер в самому комп'ютері можна вибрати 99 тренувальних програм, які автоматично будуть контролювати опору мотора.

Спілкування між мінікомп'ютером і мотором відбувається за власним, Tacx only, протоколу ANT. З цього ж протоколу тренажер може спілкуватися і з персональним комп'ютером - для цього передбачений USB-ANT dongle і досить кривої софт, котрий матюкають все кому не лінь.

Зчитувати дані з тренажера використовуючи стандартний протокол ANT +, за яким працюють пристрої Garmin, - не представляється можливим, тому про ведення журналу та аналіз тренувань в пакетах сторонніх виробників - Garmin Connect, Strava, Training peaks, Golden Cheetah, Rubi Track можна забути і це дуже серйозний недолік, особливо враховуючи ціну на цей верстат.

i-Tour de France з друзями - тренажери з віртуальною реальністю

Для цих тренажерів (крім i-Vortex) знадобитися не тільки постійне підключення до електромережі, а й підключення до комп'ютера. При цьому підтримка Mac OS не передбачена, а Parallels я зніс в той же день, як закінчив свою нетривалу академічну кар'єру і повертатися до Windows, принаймні вдома, у мене немає ніякого бажання. Ціни на "віртуальні" тренажери теж кусаються, так що ймовірність того, що я куплю один з них, досить мала.

Двері в світ віртуальної велореальності відкриває тренажер i-Flow, який є версією комп'ютеризованого верстата на основі звичайного ерготренажера Tacx Flow. Технічні характеристики залишилися тими ж (максимальна потужність, вага маховика), але підключення до комп'ютера тепер дозволяє створювати тренування, які будуть автоматично контролювати опору електромагнітного гальма.

Підтримки ANT + у цього тренажера немає, тому, для повноцінного аналізу тренувального процесу доведеться додатково закупитися каденс-сенсором і пульсомірів, які сумісні з протоколами Tacx.

Звичайний ерготренажер Flow можна самому конвертувати в i-Flow, купивши пакет Upgrade i-Flow тисячі дев'ятсот двадцять п'ять.

Функція віртуальної реальності (VR) дозволяє їздити по віртуальних трасах популярних велогонок. На екрані комп'ютера буде відтворюватися анімована дорога, профіль якої буде автоматично контролювати опір на тренажері. Тренажер i-Flow, який приходить з підставкою під кермо, буде навіть вібрувати, якщо маршрут проходить по бруківці. Підставку під кермо можна купити і окремо, називається вона - VR Steering Frame T1905

 

Модель тренажерів класом вище - i-Vortex, позиціонується, як VR тренажер з можливістю використання без підключення до комп'ютеру. Крім більш потужного мотора єдине, що відрізняє цей тренажер від Flow - це підтримка протоколу ANT + за яким працюють пристрої Garmin. Це важливе поліпшення, так як зекономлені гроші на периферійних пристроях (каденс сенсор, пульсометр) можуть цілком виправдати різницю в ціні між i-Flow і i-Vortex.

Зв'язок, як з комп'ютером, так і з електромагнітним гальмом, на відміну від i-Flow, відбувається безпровідно, по протоколу ANT +, що додає цьому тренажеру ще й естетичної цінності.

i-Genius є флагманом продуктової лінійки Tacx і займає місце на вершині піраміди не тільки за ціною, але і за технологіями, які можна знайти в цьому тренажері.

Електромагнітний мотор цього тренажера здатний не тільки гальмувати, але і прискорювати, симулюючи тим самим поведінку велосипеда на узвозі. Не знаю на скільки це корисна функція, але в гонитві за максимально точним відтворенням велосипедної динаміки всі засоби хороші.

Що таке контрольований комп'ютером маховик можна тільки здогадуватися, але, швидше за все, ця функція предназанчена для більш точного відтворення справжньої динаміки педалювання при різних опорах.

Тренажер вимагає підключення до електромережі, але не стільки для харчування, скільки для повернення електрики, яка генерується під час тренування і повертається в мережу завдяки функції Power Back.

Тренажер продається з повним програмним забезпеченням для функцій віртуальної реальності і вся зв'язок між компонентами тренажера і комп'ютером бездротова, по протоколу ANT +

Крім всіх i-функцій і VR примочок, Tacx пропонує ще і підписку на сервіс Multiplayer, який дозволяє ганятися в віртуальному світі проти своїх товаришів. Такий собі xBox для велосипедистів. Пакет Multiplayer доступний для всіх i-тренажерів.

Геометрія каркасів і підтримка коліс різного діаметра

При всьому при тому, що лінійка тренажерів Tacx складається аж з 12 моделей, з візуальної точки зору всі вони дуже схожі. Причиною тому є використання всього 3-х конструкцій каркасу:

1. Blue - цей каркас можна знайти на всіх Blue-моделях

2. Cycleforce - Flow і i-Flow. Цей каркас трохи пружинить під час педалювання

3. Satori - цей каркас використовується на всіх інших моделях

 

Всі тренажери Tacx можна використовувати як з 26 "так і з 28" дюймовими колесами. Єдине, що відрізняється, так це реалізація. На тренажерах Blue, Satori і Flow доведеться використовувати набір перехідників, в той час як геометрія моторів на Booster, Bushido, i-Vortex і i-Genius дозволяє підлаштовуватися під різний діаметр коліс завдяки зручному перемикача.

Так що ж вибрати?

Тут уже кожен вирішує сам. Я купив Tacx Flow, хоча мене абсолютно влаштували б і Satori і Booster, особливо беручи до уваги їх автономність.

 

Переглядів: 230

Отзывы о статье: 0 (читать все отзывы о статье, добавить отзыв о статье)

Добавить отзыв

Дата: 17.01.2020